woensdag 20 november 2013

Positive thinking.

Bron: Weheartit

Aloha!

De laatste tijd valt me iets op aan ons nuchtere Nederlanders. We worden egoïstisch, zien dingen die er niet zijn, en denken steeds minder aan anderen. Dit klinkt dan misschien een beetje overdreven, en dat is het ook wel, maar er zijn steeds meer mensen die een grote reality check moeten krijgen om alles weer even in perspectief te zien. Wat ik daarmee bedoel? Lees vooral verder.

Zwarte piet.
Pfff. Het liefst schreef ik hier niks over, maar jammer genoeg is dit een te goed voorbeeld om zomaar aan me voorbij te laten gaan..
Waar is dit begonnen? Wat is nu precies het probleem? Iedereen kent wel de uitspraak "maar niemand ziet het meer als slavernij of racisme" en ik ben het met ze eens. In alle jaren dat we sinterklaas vieren is er nooit een probleem geweest, en nu opeens staat er iemand op die denkt: "Hé, ik kan hier zomaar een probleem van maken, aangezien zwarte pieten racistisch zouden kunnen zijn, en waarschijnlijk krijg ik mijn zin ook nog!", en hij heeft gelijk. Maar ik vind het nogal veel weg hebben van doemdenken, een probleem zoeken dat er nog niet is. En zo wordt de groep groter, want wij zijn wie we zijn, voorstanders van gelijkheid, en als er maar 1 iemand is die zich benadeeld voelt doen wij daar iets aan, dat is hoe wij zijn. Jammer genoeg soms..

Giro 555.
Dit is nog iets recenter, en waarschijnlijk de reden dat ik begon te denken dat er echt een kronkel in onze gedachten zit waardoor wij negatief gaan denken.
Want er is iets verschrikkelijks gebeurd. Niemand kan daar omheen, niemand zal het ontkennen. Duizenden mensen ver hier vandaan, in de Filipijnen, zijn hun huis, hun geld en misschien ook wel hun familie kwijt. Thank god for modern technology, waardoor het heel makkelijk is om hier het fijne van te weten en makkelijker te kunnen helpen. En dat doen wij dan ook. Landelijke acties, persoonlijke donaties, you name it, we got it. Maar nu komt het:
Hoe meer acties en reclames er komen over de noodzaak van het helpen van de slachtoffers van de storm, hoe meer mensen dit in twijfel trekken. Mensen zien nu eenmaal de resultaten van deze acties, wat in de miljoenen loopt, en beginnen te denken: "Als wij dat nou eens zouden hebben..". Wat mij betreft een volkomen menselijke gedachte. Mits je je daarna afvraagt of dat die gedachte wel helemaal terecht is. Ik kan wel zeggen dat iedereen in Nederland het redelijk goed heeft. Ik zal niet ontkennen dat er grote verschillen zitten tussen de één en de ander. Maar over het algemeen heeft iedereen genoeg geld en hulpmiddelen om goed te overleven. Dit kan niet gezegd worden over de mensen die over het algemeen weinig meer hebben. Alles is voor hun neus weggevaagd. Hoe kunnen  de mensen die dit zeggen, dit ontkennen, en toch gewoon zeggen dat wij het geld ook hard nodig hebben? Hard? Really? Het zou misschien leuk zijn voor een extra voetbalvereniging of een buurthuis, maar zonder redden wij het ook wel, en daar moeten we dankbaar voor zijn.

Sorry voor mijn gebrabbel jongens. Ik begin te schrijven, en één grote stortvloed van woorden kwam eruit zetten. Maar, you get the point.
Ik wil natuurlijk even zeggen dat ik hier zeker niet iedereen mee bedoel, maar een groep mensen die een grote stempel op de stem van de hele groep Nederlanders zetten. Ik vind het gewoon jammer, en ik zou graag willen dat we allemaal wat positiever zouden worden en niet zoveel moeilijkheden zouden creëren.

Achja, denk ervan wat je zelf wilt, ik heb het in ieder geval even gezegd :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten